Tio-åringar igen

I reklamen till Grimm är det min tur att ha iPaden, min tur att få internet. Dock bara under ca 3-4 minuter, tiden för tv6's reklam.
Ändå har min syster problem med att lämna ifrån sig iPaden. För att hon är för beroende. Hon klarar sig inte utan den i mer än några minuter. Och visst - jag ska inte säga att jag är så mycket bättre. Men jag är äldre. Hon är tio. Fortfarande - när jag var tio, hade jag en tamagotchi. Datorberoende var otroligt ovanligt. Men tekniken går ju framåt & idag överlever få tioåringar utan iPhone, iPad eller dator.
Återigen klagar jag på vad samhället gjort. Nu för tiden ser jag få barn ute på helgerna, i parkerna dit jag och mina kompisar går för att fota, gunga eller vad vi nu gör. Vi, femton- snart sextonåringar, är mer i parken än vad småbarnen är. Även fast den är anpassad till dem. Istället sitter, ex. min syster, vid datorn eller ipaden och spelar spel. Ensam.
Och återigen frågar jag mig själv - vart är vi på väg?

Jag menar inte att alla tioåringar har något ett problem vid att slita sig från datorn, men min lillasyster och alla hennes kompisar har det. Möjligtvis ett stockholmssyndrom, jag vet inte riktigt.



Kommentarer
agnes

jaadu, att bli beroende av typ datorn eller iPaden har ju inget med åldern att göra... vem som helst kan ju bli beroende, och det är ju lite synd... Det är inte tiderna som förändras - det är vi. Typ. ;)

2012-03-01 @ 21:59:59
URL: http://agnesess.blogg.se/
amanda

när jag var tio ville jag ha en tamagotchi men fick aldrig nån. var väldigt avundsjuk på en i min parallellklass som hade två eller tre. senare, i femman eller nåt, så fick samma tjej ett rosa nintendo ds. en annan tjej i hennes klass hade fått ett rött. några dagar senare hade den första tjejen ett rött, också...

2012-03-01 @ 22:38:08
URL: http://amandagrimberg.blogg.se/
Carro

Saaaant (bara för att jag var tvungen att skriva det)

2012-03-01 @ 22:40:23
URL: http://oohsnap.myshowroom.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0